خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





تاثيرات مثبت و منفي آموزش در آميزش هاي جنسي نوجوانان

                                تاثيرات مثبت و منفي آموزش در آميزش هاي جنسي نوجوانان

    طبق برنامه ICPD،برنامه پکن وICPD+5 رسيدگي به حقوق جوانان و افزايش آگاهي آنها به خصوص در زمينه بهداشت باروري جز اولويت هاي بهداشتي قرار گرفته است.

    نوجوانی دوره عبور از بچگی به بلوغ وبزرگسالی است ،همراه با تغییرات و فرآیندهای شخصیتی ،روانی ،جنسی و جسمی.چگونگی کیفیت این عبور وابسته به شرایط اجتماعی ،خانوادگی ،فرهنگی و حتی کوچکترین روابط شخصی است. خانواده ها و مراکز سلامتی با آگاه ساختن نوجوانان در مورد فرآیندهای جنسی دوران بلوغ ،عوارض روابط جنسی غیر ایمن و طولانی مدت میتوانند در گرفتن یک تصمیم منطقی به آنها کمک کرده و با تاخیر انداختن سن شروع روابط جنسی به افزایش سطح سلامت جامعه نیز کمک کنند.هر ساله تعداد زيادي از انسانها به دليل عدم آگاهي يا رعايت نکردن مسائل بهداشتي و يا به دليل فرهنگ وآداب ورسوم و تبعيض هاي جنسي آميزش هايي انجام مي دهند که عوارض زيادي از قبیل بیماریهای جنسی ،بارداریهای ناخواسته و شکستن قوانین و حریم های اجتماعی به همراه دارد.رشد و عملکرد مغز تنها در برابر عوامل هورمونی پاسخگو نخواهد بود بلکه وابسته به ژنتیک، شرایط تغذیه ای،تحصیلی،احساسی و تجارب زندگی نیز میباشد.در سن 10-12 سالگی prefrontal lobe  که وظیفه کنترل هوس ها ارائه دادن دلیل و بررسی فعالیت های پیچیده را دارا میباشد به صورت کامل شکل نگرفته،روابط احساسی نیز در سن 15-16 سالگی به اوج خود میرسد.  طبق آمارها بسياري از نوجوانان از وجود STI يا HIV و يا علائم آنها آگاه نبودند يا علائم اين بيماريهاي را به علت هاي ديگر نسبت مي دادند ابتلا به این بیماری ها نیز عوارضي مانند انسداد لوله ها ، بيماريهاي عفوني لگني،حاملگي هاي خارج رحمي ، سرطان سرويکس ،نازايي ، عوارض پيش از تولد و مرگ را مي تواند به دنبال داشته باشد. براساس تحقيقات ، تحصيل نوجوانان و آموزش هاي کافي در مورد رابطه جنسي ، خطرات و پيامدهاي اين فعاليت ها را کاهش مي دهد. باتوجه به گسترش اين مسائل درکشورمان به بررسي اين موضوع مي پردازيم .

    اوایل نوجوانی در آماده سازی نوجوانان برای قادر ساختن آنها "برای داشتن مسئولیتی مثبت در قبال جنسیت خود و تجارب جنسی خود" بسیار پر اهمیت میباشد.منابعی که نوجوانان اطلاعات جنسی خود را از آنها دریافت میکنند ، میزان درستی مطالب و مفهوم آنها مورد بررسی قرار گرفته،شواهد حاکی از آن است که پسران برای دستیابی به این اطلاعات اغلب به دوستان،اینترنت فیلم و مجلات جنسی مراجعه میکنند و دختران اغلب این اطلاعات را از والدین ،معلم ها و افراد مورد اعتماد دیگر بدست می آورند.

    طبق تحقيقات حضور نوجوانان در مدارس و در يافت آموزش هاي لازم براي مهارت هاي زندگي ، کسب آگاهی در مورد باورها و ارزش های اجتماع و هویت خویش ،تامین اطلاعات و مهارتها در مورد سیستم تولید مثل و درک جنبه های مثبت فعالیت جنسی و رفع عواملي مانند فقدان دسترسي به مراکز سلامتي،هزينه هاي مالي ،نگراني از افشاي فعاليت جنسي شان که مانع پيگيري و مراقبت هاي لازم در نوجوانان مي شود با نتايج مثبتي از قبيل استفاده از روش هاي جلوگيري از بارداري ،آشنايي با حقوق خود و نتايج منفي مانند ادامه فعاليت هاي جنسي همراه بوده است.باید در نظر داشت که آموزش جنسی یک برنامه آموزشی برای پیشرفت و تکمیل یک بعد شخصیتی انسان هاست  نه آموزش روابط بین زن و مرد.شش نکته کلیدی که باید در این برنامه های آموزشی مد نظر قرار گرفته شوند:(رابطه ها)،(ارزش ها،گرایش ها و مهارتها)،(فرهنگ ، اجتماع ، حقوق هر جنس مطابق با آیین نامه حقوق بشر)،(رشد انسان:جسمی ، ذهنی ، بلوغ...)،(روابط جنسی)،(سلامت و بهداشت جنسی و تولید مثل) میباشند.

    علاوه بر رشد عقلانی و بلوغ ، بسیاری از مهارتها و تصمیمات مشکلی که نوجوانها باید با آنها آشنا شوند و فراگیرند در ارتباط با آموزشهای خانواده ،اجتماع ، مدارس ، برنامه های تفریحی ، محل کار و...است به عبارت دیگر کسب مهارت ، فرآیندی بیولوژیکی و اجتماعی میباشد. جدای از مهارتهایی که به صورت آکادمیک و تلاش و کوشش کسب میشوند، مهارتهای زندگی اغلب بر سه اصل و پایه تقسیم بندی میشوند:

    1/ مهارتهای ادراکی:شامل حل مسائل و مشکلات ، درک و فهم نتایج، تصمیم گیری و فکر کردن، برآورد شخصی

    2/ مهارتهای اجتماعی ویا بین فردی:شامل ارتباطات مذاکرات،همکاری ها,همدردی و اظهار نظرکردن

    3/ مهارتهای غلبه بر احساسات: شامل کنترل احساسات ، فشارهای روحی روانی ، انگیزه و هوس

    بر اساس مطالعات اگر نوجوان ، خود پيگير اطلاعات يا خدمات مرتبط با سلامت جنسي و توليد مثل باشد و به ميزان کافي آگاه شود با کاهش عوارض آميزشهاي غير آگاهانه و افزايش استفاده از روش هاي جلوگيري از بارداري و STI (بخصوص کاندوم)، افزايش توانايي و ظرفيت نوجوانان در فکر کردن به نتايج اعمال خود و افزايش پذيرش مسئوليتهاو اعمال جنسي و اجتماعي خود،افزايش اعتماد به نفس براي رد کردن روابطي که مايل به آن نيستند واجتناب از آميزش هايي که شريک جنسي شان از کاندوم استفاده نمي کند و يا نپذيرفتن ازدواج هاي اجباري و زود هنگام همراه خواهد بوده و به این درک میرسد که آمیزش جنسی یک راه ابراز علاقه و مهارت برای ازدواج و مساله شخصی بین زوج است.

    منابع:برگرفته ازخلاصه مقالات همایش منطقه ای اصفهان.(نویسندگان مینا بیاتی )


    این مطلب تا کنون 8 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : نوجوانان ,جنسي ,مورد ,روابط ,اطلاعات ,آموزش ,آميزش هايي ,قرار گرفته ,
    تاثيرات مثبت و منفي آموزش در آميزش هاي جنسي نوجوانان

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر